el allergi--to be continued!

Insåg att kommentera ditt svar Ewa hade blivit långt.
så det blir ett inlägg istället.

söker man på elöverkänslighet står det på wikipedia it self...


Elöverkänslighet har ej kunnat påvisas i vetenskapliga försök.[2] Klassisk betingning är enligt Socialstyrelsen orsaken till symptomen.[1] Majoriteten av de blindtester som hittills har genomförts visar att elöverkänsliga inte kan skilja på när elektromagnetiska fält varit på- eller avslagna.[2][3]

Både fysiologiska och psykologiska faktorer har föreslagits som orsaker. Rådet för arbetslivsforskning, RALF, fick 1997 ett regeringsuppdrag att redovisa en översikt och en utvärdering av såväl svensk som internationella forskningsresultat vad gällde elöverkänslighet samt hälsorisker med elektriska och magnetiska fält. Att någon hälsofara skulle föreligga kunde dock inte påvisas av utredarna. Ett antal undersökningar ger att man ej kan påvisa några hälsorisker med elektromagnetiska fält av de slag som elöverkänsliga säger sig vara utsatta för.[5] Då rapporten utkommit lämnade drygt 400 elöverkänsliga in vittnesuppgifter med beskrivning av sina besvär. En del av detta material utgavs senare i bokform av Rigmor Granlund-Lind och John Lind under titeln Svart på vitt. Sådana personliga redogörelser har inget vetenskapligt värde och går inte att ställa diagnos efter. Vid dubbelblindtester misslyckas påstått elöverkänsliga att avgöra när elektriska och magnetiska fält är påslagna[1].

I Sverige finns i dag personer som av läkare diagnosticerats för elöverkänslighet. Enligt Socialstyrelsens diagnoskod R68.8, "Andra specificerade generella symtom och sjukdomstecken", kan diagnosen "elöverkänslig" sättas för symptombilden. Ytterligare information finns i en skrivelse från Socialstyrelsen.[6]


Därav min skepticism...
Däremot tror jag definitivt att man kan vara mer känslig. Men att gå från att absolut inte kunna gå ut till att bo i ett vanligt hus med ett slags filter som gör att hon nu kan tala i mobiltelefon.  Det är psykologiskt för dessa människor. Inte elen i sig. Det är vad jag tror.

Nu måste jag stänga av datorn, känner mej lite yr. Ett tryck över huvudet.........


Kommentarer
Postat av: Johanna

håller med, jävla fasoner de fått för sig lix!

2010-02-09 @ 08:39:41
URL: http://johannalewandowski.blogg.se/
Postat av: Ewa

Exakt!



Det är farligt när människor går in och börjar peka med fingret och tala om för människor hur ont de har eller inte har, hur mycket det far illa eller inte far illa. Oavsett om det är psykologiskt eller inte. Bara för att vi personligen aldrig upplevt en sak betyder det inte att det inte existerar.



Det vet ju du Emmelie, som har en mamma som fått kämpa med sjukvården i alla år.



Och tala om för min moster som knappt kan gå och sova om nätterna för ständig smärta från sina höfter. Tala om för henne att smärtan är psykologisk för att man på röntgen inte kan se så pass mycket förslitning så hon är berättigad en operation.



Kom igen, inte ska vi väl sparka på människor som ligger va!



2010-02-09 @ 09:38:33
Postat av: Emmelie

fast mamma har centimeter stora självsprickor i händerna som bevisar att hon har ont. Däremot har hon fått kämpa för hon har inget botemedel mot detta. Det är två vitt skilda saker!



Jag slår inte på dom som ligger, men jag tyckte att det är komiskt att dom "mår dåligt" av något som inte går att bevisa ens finns. När man gjort tester som visar att människor ej reagerat på om elen är på eller ej. jag TROR att det är MER psykologiskt. Sen har jag aldrig träffat dessa människor så jag kan ju inte säga om just dom märker eller inte. Men jag tycker det var underhållande och det står jag för. Är det så att dom faktiskt är elöverkänsliga så tycker jag definitivt synd om dom!Skulle inte vilja byta med dom!

2010-02-09 @ 09:54:00
URL: http://sedorikas.blogg.se/
Postat av: Ewa

Fast om du frågar de som anser sig överkänsliga mot el anser de nog att din mammas kämpande och deras inte är så olikt varandra.



Vi borde baka bullar innan du föder barn, hade ju dte projektet med Michan men vi hann liksom inte ;)

2010-02-09 @ 10:10:02
Postat av: Emmelie

Men du, vi ringer dom och kollar ;) skoja bara! ja de kanske vi kan göra! Ska bara rensa ur frysen lite då. hehe! Vadå inte hann, hon hade ju bara 5 dagar kvar! SJUKT AVIS!

2010-02-09 @ 10:29:16
URL: http://sedorikas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0