Matte C

Jag hade funderingar på att läsa matte C. Valde att inte göra det i gymnasiet, men tänkte att nu kanske man ska ta tag i detta.

Min kollega håller just nu på med matte C

(Frida) Jag har precis lärt mej hur jag räknar ut ett gränsvärd. men jag vet inte riktigt vad det är och vad jag ska ha det till.
- (Jag) jag kan googla, (väldigt entusiastisk att kunna hjälp till)

Emmelie googlar och får fram två olika definitioner på vad ett gränsvärde är

Exempel 1

Om en variabel x successivt antar värden, som allt mer och mer närma sig en viss konstant a, och det så, att skillnaden mellan a och x kan göras numeriskt mindre än vilken storhet man än må uppge, så sägs x närma sig eller tendera obegränsat (indefinit) mot a, och a kallas vara limes eller gränsvärde för x.
Detta förhållande tecknas så: lim x = a.

Exempel 2

Ett gränsvärde för en funktion beskriver hur funktionen beter sig när dess argument kommer nära en viss punkt eller växer sig större och större. Gränsvärden används i Matematisk analys, bland annat för att definiera de viktiga koncepten kontinuitet och derivata.

Gränsvärdet betecknas med notationen:

\lim_{x \rightarrow a} f(x) = A.

alternativt f(x)\rightarrow Ax\rightarrow a.


Och där la Emmelie planerna på matte C på hyllan!
Vem fan behöver matte C. Really?


Kommentarer
Postat av: sandra

hahaha ja fyyyyyy , ja å min matte B är ett jobbigt beslut på tanke att jag e som nollad när det kommer till mattematik hahhaa...får ta det om några månader då jag har tänkt på det ett tag till.hehe

2010-01-12 @ 17:45:26
Postat av: Johanna

jag har läst de och I'm lost xD

2010-01-12 @ 19:35:54
URL: http://www.johannalewandowski.blogg.sei

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0