Things u need to know...

När man är gravid så matas man ju med information. Av sin Bm, eventuella föräldrargrupper och även kan man ju läsa en heel del själv om man har intresse

Så här i efterhand så stör jag mej mest på att det pratas så otroligt lite om efter förlossningen.

Saker man borde berätta

1. Att ens underliv aldrig kommer bli sig likt igen. Att sätta sig och resa sig upp. Att gå på promenad är ett privilegium och inte en rättighet

2. Att man blöder, konstant och kommer göra det i ett par veckor (typ 8 om man har otur)

3 Att kissa kan svida ordentligt och att baja är också rätt obehagligt de första gångerna

4 Att man oroar sig för ALLT när man blivit förälder. Är han för varm eller kall. Hungrig, ont i magen? Han är nog allt lite varm, eller??
Alltid detta eller....

5. Att amma gör skit ont, att få sår på bröstvårtorna är jävligt illa och att amma överhuvudtaget är en färdighet som man borde få öva på redan från högstadienivå


Man borde också berätta vilken otrolig känsla man har när man ser på sitt lille barn, ibland vill jag bara gråta för att han är så fiiiin






Kommentarer
Postat av: Johanna - mamma till Leia

dom borde verkligen berätta att varken kroppen eller underlivet kommer bli som förut igen. bara för att bebisen ploppar ut återgår man inte till den kropp man hade innan. stor besvikelse:)

2010-03-18 @ 11:16:05
URL: http://johannaostblom.blogg.se/
Postat av: Em - Mamma till Malva, 090925.

Håller helt med, det pratades ingenting alls om hur "efter förlossningen" på vårt MVC. Jag fick en chock när brösten gjorde så ont att jag låg och grät varje gång lillan skulle försöka suga, när det kom stora äckliga och blodiga geleklumpar i bindorna osv. Hur länge ska man blöda rikligt? Är det rätt färg? Haha, man har ju en massa frågor! Och något jag blev irriterad över var att INGEN sa att jag kunde uderlättat mina toabesök genom att duscha vatten där nere. Gah!

2010-03-18 @ 19:25:05
URL: http://mammaochbullen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0